De studiereis 2019

In mei  2019 fietst Bart met deze fiets:  http://www.eliancycles.com/bicycles inclusief een elektrische motor in het achterwiel om de steile helling en de tegenwind moeiteloos te trotseren. Deze fiets vervangt mijn gebruik van de auto tijdens deze reis en tijdens het dagelijks leven.De accu wordt met 1  tijdens het fietsen en 3 zonnepanelen uitgevouwen tijdens de middag na 100 km gefietst te hebben opgeladen om onafhankelijk te zijn van een stopcontact, zo is het autonoom elektrische / fiets vervoer indien de zon schijnt. Anders moet je wachten of wanneer je toch door wild een stopcontact gebruiken op de camping ( wat ik veelal deed wegens 80 % regen tijdens de reis) behalve wanneer ik aankwam op de plaats van bestemming waar ik lans reisde om te studeren scheen de zon als een traktatie.

De Panelen en de tassen met tent, bed , keuken, tekenspullen , regenkleding, vishengel en extra accu bij elkaar 40 kg.Het paneeltje achter op laad de fotocamera, s.o.s. gps. en fiets verlichting.De tent is reeds gemaakt april 2019. dubbelgevouwen past hij in een 2.5 meter tas om langszij aan de fiets te bevestigd te worden.  De tent staat zelfstandig en om te voorkomen dat hij weg waait kan de fiets binnen geparkeerd worden als gewicht aan de nok van de tent. Het ontwerp is gebaseerd op een boothuis in Noorwegen.zie portfolio vrij werk voor meer informatie over de tent.Helaas moest ik na 500 km ergens  in Duitsland de tent 11 kg deel van keuken en kleren 9 kg naar huis sturen omdat het fietspad naast de autoweg daar te veel hobbels van boomwortels in het asfalt genomen moesten worden met minder gewicht.Slapen kon ik in een zak met een paraplu boven mijn hoofd.Minder gewicht was in Noorwegen extreem nodig vooral waneer de accu leeg was 20 km voor de plaats van bestemming , alleen met de benen neemt de fietser hier niet meer dan 10 kg mee, ik zat nog met minstens 25 kg op de steile helling.Maar het mocht de pret niet drukken ik leerde veel en vooral Noorwegen is een mooi land.

Inmiddels met een nieuw tentje van 2,5 kg na een week buiten slapen ( in de regen ).

Van uit Amsterdam door Denemarken naar Noorwegen (Trondheim) en via Zweden en weer door Denemarken (Kopenhagen) terug naar Amsterdam ongeveer 4500 km was het plan.Uiteindelijk fietste ik ongeveer 1500 km en de rest ging met de bus en de trein. De bus hielp mij over een hoogvlakte met te veel sneeuw en koude.De trein bracht mij en de fiets terug naar huis van uit Trondheim omdat thuis nieuw werk mogelijk aangeboden zou gaan worden. In Trondheim heb ik meer tijd gebruikt om daar te verblijven.

De architectuur en het autarkische leven zijn de onderwerpen van de studie tijdens deze reis.

Ik zal de invloed van de Scandinavische scheepsarchitectuur op gebouwen op het land in de tijd van de middeleeuwen bestuderen .En het autarkische leven dat wordt gedoceerd bij de volksschool in Rissa ( Trondheim )ga ik vandichtbij bekijken en bevragen.

Onderweg kwam ik langs :

Vikingcenter Fyrkat : https://nordmus.dk/u/vikingecenter-fyrkat/


Openluchtmuseum Noorwegen :http://avaldsnes.info/en/vikinggard/skipsnaust/


Bootwerf Noorwegen : https://kystensarv.no/en/the-boatyard     telefoon: 00 47 91513657